Conflito de competencias nas Forzas e Corpos de Seguridade do Estado

Roberto González

Roberto González es secretario general del Secretario Unificado de Policía (SUP) en Galicia

Ante este tema tan controvertido, témonos que expor se as normas (leis orgánicas, reais decretos, etc...) xeráronse por azar e sen reflexión previa.


Ao meu entender, non. Son froito dunha reflexión profunda das diferentes situacións e baixo o marco da Constitución Española. É precisamente no artigo 103 da Constitución Española onde se establece o marco xurídico de calquera Administración: “A Administración Pública serve con obxectividade os intereses xerais e actúa de acordo cos principios de eficacia, xerarquía, descentralización, desconcentración e coordinación, con sometemento pleno á lei e ao dereito.” É dicir, a distribución de competencias debe de buscar como obxectivo a eficacia no servizo, mediante a especialización dos funcionarios, así como, o desenvolvelo de forma eficiente (cos menores custos económicos, para que non acaben repercutindo nos cidadáns). Este obxectivo vén reflectido no artigo 12 da L.Ou. 2/86, a través do que se establece a distribución de competencias.


É relevante matizar que se trata dunha distribución material, polo que as Forzas e Corpos de Seguridade do Estado están obrigadas a lacooperación recíproca no desempeño das súas competencias respectivas, a fin de lograr a maior eficacia no servizo, o cal non se debe confundir coa invasión das competencias do outro corpo, dado que esa acción, vai producir numerosos efecto negativos, como son: o abandono das súas propias competencias, a duplicidade de xestións, a descoordinación ou a ineficacia, entre outras.


Á hora de interpretar as leis debemos de ter en conta os criterios establecidos no artigo 3, do Código Civil: “as normas interpretaranse segundo o sentido propio das súas palabras, en relación co contexto, os antecedentes históricos e lexislativos, e a realidade social do tempo en que han de ser aplicadas, atendendo fundamentalmente ao espírito e finalidade daquelas.” Polo que a distribución material de competencias efectuouse tendo en conta principalmente: por unha banda a distribución territorial (o Corpo Nacional de Policía exercitará ditas funcións nas capitais de provincia e nos termos municipais e núcleos urbanos que o Goberno determine e a Garda Civil exerceraas no resto do territorio nacional e o seu mar territorial) e doutra banda as características de cada corpo (o Corpo Nacional de Policía, que é un Instituto Armado de natureza civil e a Garda Civil, que é un Instituto Armado de natureza militar).


Partindo do exposto anteriormente atopámonos que a Lei establece como competencias da Policía Nacional, entre outras: o control de entrada e saída do territorio nacional de españois e estranxeiros; as previstas na lexislación sobre estranxeiría, refuxio e asilo, extradición, expulsión, emigración e inmigración; a investigación e persecución dos delitos relacionados coa droga; a colaboración e prestación de auxilio ás policías doutros países, o control das entidades e servizos privados de seguridade, vixilancia e investigación, do seu persoal, medios e actuacións. Todas as competencias anteriormente expostas están relacionadas co feito ter unha natureza civil e o feito de estar a prestar servizo nas grandes cidades, onde se atopan os principais postos fronteirizos exteriores (portos e aeroportos) e onde prestan os seus labores de Seguridade Cidadá e de Policía Xudicial, dada a distribución territorial de competencias.



Mentres, establece para a Garda Civil entre outras, as seguintes competencias materiais: velar polo cumprimento das disposicións que tendan á conservación da natureza e medio ambiente, dos recursos hidráulicos, forestais e de calquera outra índole relacionada coa natureza; a vixilancia do tráfico, tránsito e transporte nas vías públicas interurbanas; a custodia de vías de comunicación terrestre, costas, fronteiras, portos, aeroportos e centros e instalacións que polo seu interese requírano; o resgardo fiscal do Estado e as actuacións encamiñadas a evitar e perseguir o contrabando; a condución interurbana de presos e detidos e as derivadas da lexislación vixente sobre armas e explosivos.


Todas as competencias anteriormente expostas están relacionadas co feito de que a Garda Civil presta servizo no rural e no seu mar territorial, así como, coa súa natureza militar.


Destacando que esta natureza militar xustifica que realicen a custodia das instalacións e o seu perímetro exterior, o cal non se debe de confundir coa realización doutro tipo de competencias como é a orde pública e a seguridade das zonas públicas desas instalacións, a investigación dos ilícitos penais que ocorran nelas. Así como, o interferir nos labores propios que se realicen nas instalacións, como é no caso dos postos fronteirizos exteriores (portos e aeroportos), os labores de control fronteirizo (tráfico de drogas e inmigración irregular) que son competencia da Policía Nacional.


A situación actual de invasión de competencias da Policía Nacional por parte da Garda Civil, xera un desvío masivo de medios do rural ás grandes cidades, o cal deixa indefenso ao rural español, aumentando da inseguridade pola ausencia de patrullas da Garda Civil en moitos termos municipais.


Existe unha actitude permisiva cara á Garda Civil, que sen ningún tipo de trabas, entra no noso terreo nunha clara vocación urbana e internacional, deixando sen servizo zonas rurais e ocupando destinos que son, por Lei, de ámbito da Policía.


Ou se respecta a Lei ou se modifica o modelo policial, pero facer a vista gorda, non é a solución.



Sen comentarios

Escribe o teu comentario




Non está permitido verter comentarios contrarios á lei. Nos reservamos o dereito a eliminar os comentarios que consideremos fora de tema.

Máis opinión
Opinadores

Galiciapress
Praza da Quintana, 3; 15704 Santiago de Compostela
Tlf (34)678803735

redaccion@galiciapress.es o direccion@galiciapress.es
RESERVADOS TODOS OS DEREITOS. EDITADO POR POMBA PRESS,S.L.
Aviso legal Cookies Consello editorial Publicidade
Powered by Bigpress