José Carreira, decano Medicina: "Moitos non vemos argumentos suficientes para outra facultade"
José Carreira Villamor, decano da Facultade de Medicina, explica, en conversación con Galiciapress, que non ve práctica a apertura dunha nova facultade para a formación de profesionais médicos. Sobre este punto, considera que actualmente se están cubrindo as necesidades do sistema sanitario galego con 400 estudantes ao ano. Aposta pola excelencia, na mellora ano a ano na formación dos profesionais médicos. É por iso que defende o actual 'concerto' da Facultade de Medicina co SERGAS, polo cal se reparten os estudantes para a súa formación práctica. Aínda así, considera moi importante a mellora en áreas como a "simulación" de intervenciobes e subir o cociente de profesores-alumnado
-Considera necesaria a implantación dunha nova facultade de Medicina en Galicia?
Non, non o creo. Desde a miña experiencia considero que o método aplicado durante os últimos anos. Teñamos en conta que a facultade de Medicina de Santiago ten máis de trescentos anos, pero é necesario que se adapte ás necesidades do momento. Isto, a adaptación, é o que se fixo até agora e é, ao meu modo de ver, un método idóneo. Este método implica todos os recursos do SERGAS, algo fundamental para a docencia práctica e desde esta Facultade debemos buscar a excelencia docente. O sistema actual é o idóneo e niso coinciden a inmensa maioría de persoas que están a debater sobre este asunto e tamén é a miña opinión. É o método idóneo e non vexo maior necesidade que desenvolvelo de forma correcta e facer o que viñemos facendo. Desde que se estableceu o 'concerto' en 2015 descentralizamos o 6º curso, que suma 60 créditos, isto quere dicir que o alumnado de 6º curso está todo o ano no hospital. A isto chamámoslle un “MIR 0”, un paso previo á residencia no hospital.
"Descentralizouse o 70% ou 80% dos créditos despois de asinar o 'concerto' de 2015"
-Como se descentralizou o 6º curso?
Descentralizouse nos hospitais de Coruña, Ferrol, Pontevedra, Vigo. Lugo e Ourense. O alumnado repártese con cen estudantes en Coruña e outros cen en Vigo. Pontevedra, Lugo e Ourense teñen trinta cada un dos centros e en Ferrol hai quince. Estamos a utilizar de forma correcta todos as ferramentas do SERGAS e buscando a excelencia na formación dos nosos estudantes. Con posterioridade descentralizouse unha das rotacións de quinto curso, pero aquí só falamos de doce créditos. Despois quedaría por descentralizar cuarto curso, doce créditos e en cuarto, que serían seis créditos. En total descentralizouse o 70% ou 80% dos créditos despois de asinar o 'concerto' de 2015.
-A que cre que se debe o querer crear unha nova facultade de Medicina en Galicia?
Habería que preguntarllo a quen o propuxeron. Creo que somos moitos e moitas as que non vemos argumentos axeitados para esa proposta. Un dos puntos que sinalan é que o 'concerto' sinalado antes non se desenvolveu plenamente. Con todo, somos moitos os que o vemos perfectamente implementado por iso non entendo cal é a causa desta petición. Deberían ser as persoas que a formularon quen expliquen o por que desa idea.
-Vendo as peticións desde A Coruña, Vigo e propostas de entidades privadas, cre que hai motivos máis aló do puramente académico?
Só podo dar a miña opinión persoal e probablemente existan outros motivos, con todo, é algo que se me escapa. Nese sentido, só podo falar e defender a excelencia da Facultade de Medicina da USC que, insisto, está perfectamente desenvolvida. Sobre as causas ou motivos detrás desoutras peticións realmente escápanlleme. No entanto, algunhas voces autorizadas xa declararon que as peticións formuladas non teñen un percorrido moi realista e sobre isto remítome aos medios de comunicación.
-Todas estas peticións necesitarían de infraestruturas e orzamentos. Considera que sería un gasto considerable a creación de futuras facultades?
Só podo dicir que nestes momentos o actual modelo é o mellor e máis eficaz, desde todos os puntos de vista. O noso obxectivo é formar aos mellores profesionais para un tema tan importante como é a saúde en Galicia. E, desde logo, o método debe ser sostible porque senón non tería futuro. Todo isto é o que fixemos durante os últimos anos e proba diso son as altas porcentaxes de antigos alumnos que exercen nos hospitais galegos e que fixeron deles centros de referencia.
A solución pasaría por aumentar o número de prazas nas especialidades deficitarias como medicamento familiar e comunitario, o mesmo en psiquiatría e pediatría.
-Falando do 6º curso, de que forma pódeselles garantir a este alumnado o poder cubrir as prazas que polo momento o SERGAS non cubriu?
O seguinte paso a ese curso é o exame MIR (Médico Interno Residente). Aquí ofrécense unha serie de prazas e dependendo da nota, os estudantes elixen a praza que queren ou poden. Nos últimos anos observouse un déficit de médicos en determinadas especialidades, noutras había especialistas dabondo. A solución pasaría por aumentar o número de prazas nas especialidades deficitarias como medicamento familiar e comunitario, o mesmo en psiquiatría e pediatría. Corrixir a falta de especialistas débese facer aumentando prazas nas especialidades deficitarias. O obxectivo sería corrixir esta situación en tres ou catro anos, aínda que xa se están notando algunhas melloras nos últimos tempos.
-Está a introducirse ao alumnado no uso de novas tecnoloxías sobre todo no campo da cirurxía?
Si, e nese sentido está a fortalecerse o método da simulación na formación de estudantes e son técnicas docentes moi ben aceptadas polos estudantes. A simulación ten diversos niveis desde o básico ao máis avanzado pero a nosa intención é aumentar o impacto destas técnicas no alumnado.
-Como cre que se deberían abordar as cuestións relativas ao actual estado da sanidade pública en Galicia?
Considero que desde a docencia e desde outras perspectivas cuestiones como a que pregunta se deben abordar mediante o diálogo e tendo un amplo coñecemento do que se está falando. Sobre a cuestión docente debo dicir que temos reunións a final de semestre para avaliar a docencia recibida. Comisións de docencia onde expoñen os seus pareceres sobre a formación que recibiron. Dentro desas comisións están os representantes de estudantes e os profesores que impartiron esas clases. Desta forma avalíase e mellórase aquilo que presenta algunha carencia.
Estamos moi ben situados nos ranking, en España hai 50 facultades de Medicina e para subir a nosa posición debemos mellorar o cociente de profesorado, un aspecto no que somos deficitarios.
-Segundo os últimos datos aos que se ten acceso, a nota de corte para Medicamento en Santiago é de 12,79 e que a Facultade de Medicina da USC é a novena de España, segundo o ranking Quacquarelli Symonds (QS). Cales son os obxectivos para colocar á Facultade compostelá en posicións superiores e si farase algunha intervención sobre a nota de corte?
A nota de corte establécese sobre o número de estudantes que queren ingresar en Medicina. Esta situación débese conciliar coa capacidade que temos e sobre todo para o número de estudantes que necesita a nosa comunidade, esa é a clave. Cantos estudantes necesitamos para atender as demandas sanitarias de Galicia? Este estudo realizouno a Xunta e o número está entre 300 e 400 estudantes por ano. Este último ano matriculamos a 403 estudantes. Estes son os datos e por tanto, isto é o que debemos facer: saber cantos estudantes necesitamos e formalos. Como é lóxico, si hai moitos máis, non todos poderán acceder pero iso sucede en calquera carreira que teña esta limitación. É algo imposible de resolver. Sobre os ranking só direi que debemos seguir traballando en ofrecer a excelencia, estamos moi ben situados nos ranking, en España hai 50 facultades de Medicina e para subir a nosa posición debemos mellorar o cociente de profesorado, un aspecto no que somos deficitarios. Unha das fortalezas que temos son o profesorado e o persoal de administración e servizos que é moi importante, e outra é o estudiantado.
-Como lle gustaría abordar a mellora no cociente de profesores?
Un punto do meu programa é realizar un mapa da situación de cada área de coñecemento na actualidade, a partir de aí, facer unha previsión de profesores que necesitamos en cada área de coñecemento en función das súas características. Faremos unha previsión a curto, medio e longo prazo das necesidades que temos e adiantándonos aos problemas que poidan xurdir.
-Sobre o futuro, ve posible a saída profesional para todas aquelas persoas que superen o MIR?
Os nosos estudantes entrarán nun exame nacional onde estarán todos e todas as estudantes de Medicina de España, mesmo hai cotas para médicos estranxeiros que veñen aquí a formar. Nese punto poderán elixir as especialidades que desexen, algúns quedarán en Galicia e outros deciden ir. O resultado final é que temos uns grandes profesionais en todos os hospitais da nosa comunidade.
Escribe o teu comentario