Cobrar peaxe cando a AP-9 estaba colapsada polas obras en Rande é legal, dita a Audiencia Provincial

|

O envurullo das peaxes cobradas cando a AP-9 non era capaz de xestionar o tráfico complícase aínda máis ao tombar a segunda instancia o fallo inicial do xuíz do Mercantil


O tribunal argumenta que a Justica non é quen para determinar se o servizo prestouse ou non nas condicións adecuadas


Esta foto correspóndese co atasco no Puente de Rande, preto de Vigo, e fundamentalmente motivado pola saída cara a Cangas. A imaxe foi tomada un domingo de xullo de 2012.

Esta foto correspóndese co atasco no Puente de Rande, preto de Vigo, e fundamentalmente motivado pola saída cara a Cangas. A imaxe foi tomada un domingo de xullo de 2012. 



A sección primeira da Audiencia Provincial de Pontevedra estimou o recurso de Audasa, concesionaria da AP-9, contra a sentenza, agora revogada, que lle condenaba a devolver as peaxes aos usuarios da autoestrada afectados polas incidencias xeradas polas obras na ponte de Rande, e que ocasionaron numerosas retencións.

Os demandantes (a Fiscalía, Adicae, a asociación En Colectivo e varios particulares) sostiñan que a empresa incorreu nunha práctica abusiva prohibida pola Lei de Defensa dos Consumidores e Usuarios ao cobrar integramente a peaxe a pesar das retencións e os problemas causados polas obras.

ARGUMENTOS DA SENTENZA
Con todo, a Audiencia considera que, cando a normativa de consumo inclúe como obxecto de control de abusividad "as prácticas contractuais non negociadas individualmente", ten en conta unha realidade diferente á deste caso, no que se axuizan as condicións fixadas para a explotación dunha concesión administrativa.

Nese sentido, o tribunal provincial entende que non poden incluírse no concepto de "prácticas abusivas" as incidencias relacionadas co cumprimento do contrato de uso da autoestrada, e considera que non existe unha relación directa entre o pago da peaxe e as condicións nas que se presta o servizo.

TRIBUNAIS CIVÍS NON PODEN CONTROLAR A CONCESIÓN
Segundo sinalan os xuíces, a peaxe é fixado pola Administración en función de diversos criterios, como prezo polo uso dun servizo público, neste caso, xestionado pola concesionaria da autoestrada. Por tanto, apuntaron, os tribunais civís non poden exercer un control de razonabilidad sobre as condicións da concesión, nin poden controlar a determinación do prezo.

Tal e como se recolle na sentenza, el prezo que pagan os usuarios da AP-9, por tanto, "non retribúe, en proporción e equilibrio perfectos, a circulación segura e fluída no tramo correspondente".


Na resolución da Audiencia tamén se fai constar que, cando se realizan uns traballos necesarios nun tramo da autoestrada, "tómanse en consideración todos os factores para a súa execución, especialmente no ámbito económico e financeiro, cos previsibles inconvenientes que pode provocar na fluidez na circulación".

Ademais, engadiron os maxistrados, a obra "desenvólvese baixo a vixilancia e control da Administración" e, por tanto, "non é función dos tribunais civís o examinar a bondade dos acordos relativos ao contrato de concesión, a valoración de se procede a redución das peaxes, en función das condicións en que se presta o servizo, o acordar o seu aumento con carácter extraordinario ou incidir na duración do prazo da concesión".

NON HAI RELACIÓN DIRECTA ENTRE A PRESTACIÓN DO SERVIZO E A PEAXE
A Audiencia entende que "non existe unha relación directa entre a concreta prestación do servizo a cada usuario e a peaxe que paga", e insiste en que o importe da taxa ten un sistema de fixación global, no que se teñen en conta "intereses económicos varios" e factores como o tempo de concesión.

Por todo iso, reiterou que o usuario limita a súa liberdade para "contratar ou non contratar" o servizo que presta a concesionaria, "coñecedor de que, en caso de asumir o contrato utilizando a autoestrada, tanto este como as condicións de uso regúlanse por normas administrativas".

CONDENA INICIAL, AGORA REVOGADA
O Xulgado do Mercantil número 1 de Pontevedra estimou parcialmente a demanda interposta en 2018 polo Ministerio Fiscal contra Audasa, sociedade do grupo Itínere concesionaria da autoestrada AP-9 Ferrol-Tui, pola cobranza "abusiva" de peaxes nesta vía durante as obras do Puente de Rande.

Na súa sentenza, de febreiro de 2020, instou á compañía para "restituír o importe cobrado" aos usuarios afectados por algunha das 81 incidencias de circulación rexistradas entre o 27 de febreiro de 2015 e o mes de xuño de 2018. Así, o xuíz declaraba "a nulidade destas prácticas abusivas".

Esas prácticas consisten, segundo indicaba o xulgado Mercantil, en cobrar aos usuarios "as peaxes de maneira íntegra" cando se producen incidencias na vía cualificadas pola Dirección Xeral de Tráfico (DXT) de grao 'negro', 'vermello' ou 'amarelo', sempre que aos usuarios non se lles facilitou a información do estado da estrada coa antelación suficiente para que puidesen optar por outra vía.

Na súa resolución, o xuíz consideraba "indiferente" que as incidencias fosen motivadas directamente polas obras ou por outras circunstancias. "O relevante non é a causa, senón o feito de cobrar un prezo a un consumidor que non recibiu a prestación do servizo e ao que non se lle proporcionou a información necesaria para que puidese tomar a súa decisión", subliñaba.

Sen comentarios

Escribe o teu comentario




He leído y acepto la política de privacidad

No está permitido verter comentarios contrarios a la ley o injuriantes. Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios que consideremos fuera de tema.

Galiciapress
Praza da Quintana, 3; 15704 Santiago de Compostela
Tlf (34)678803735

redaccion@galiciapress.es o direccion@galiciapress.es
RESERVADOS TODOS OS DEREITOS. EDITADO POR POMBA PRESS,S.L.
Aviso legal Cookies Consello editorial Publicidade
Powered by Bigpress