Folga nos autobuses por Nadal na Coruña, advirten os tres sindicatos crave
O sector do transporte de viaxeiros por estrada na provincia da Coruña asómase ao conflito total. Tras cinco anos de parálises na negociación do convenio colectivo, os sindicatos maioritarios (#CIG, UXT e CCOO) dixeron basta. A oferta da patronal, cualificada de insultante, foi o detonante para anunciar un calendario de mobilizacións que ameaza con paros en decembro e unha folga indefinida despois de Nadal. O conflito afecto a case 2.000 empregados e ameaza a mobilidade de miles de usuarios diarios.
A paciencia dos traballadores esgotouse. As tres centrais sindicais explicaron que a negociación leva bloqueada desde que o anterior convenio caducou en 2020. Denuncian que a patronal mantivo unha postura inmovilista durante este lustro. Despois dunha enorme insistencia sindical, a única proposta empresarial sobre a mesa consiste nun incremento salarial do 1,2% para o ano 2025, unha cifra que os representantes dos traballadores consideran unha "convocatoria de folga" en si mesma.
O detonante é o salario, pero o problema é moito máis profundo. Os sindicatos critican que a patronal se nega en rotundo a "tocar nada" do articulado. O convenio vixente está, segundo as súas palabras, "súper anticuado, desfasado e obsoleto". Aseguran que foi excedido pola lexislación actual en múltiples materias, pero as empresas néganse a abordar cuestións crave como a redución de xornada, os avances na conciliación familiar ou calquera tipo de mellora laboral ou social.
Xornadas de 15 horas e falta de substitución
O representante da CIG na mesa de negociación, Ernesto López Rei, foi tallante ao describir a situación. Asegurou que a única alternativa que lles deixaron para desbloquear a situación "é o conflito". Esta postura será trasladada ás asembleas de traballadores que se celebrarán proximamente. A folla de ruta está clara: primeiro, concienciar ao sector; despois, xornadas de folga puntuais en decembro; e, se non hai avances, un paro indefinido tras as festas do Nadal.
A precariedade das condicións laborais é un dos eixos centrais da protesta. Desde UXT, Iván Cancela quixo deixar claro que non se trata dunha demanda meramente salarial. Cancela denunciou a falta total de conciliación no sector, con "xornadas de 14 e 15 horas en pleno século XXI" e quendas de nove horas sen os descansos estipulados. Esta situación, afirman, está a estrangular ao sector e escorrentando a novos condutores.
Sergio Branco, de CC.OO., abundou nesta idea, sinalando a grave "falta de substitución xeneracional". Cuestionou como se pode atraer a mozos ao sector coas condicións actuais. Branco criticou que a patronal só queira falar dun "incremento salarial mínimo, que non é acorde á realidade actual", especialmente nun contexto de perda de poder adquisitivo xeneralizada. Os traballadores senten abandonados e sen futuro profesional.
A Xunta, sinalada pola súa inacción
Como primeiro paso para visibilizar a protesta, as tres organizacións convocaron unha manifestación para o vindeiro luns, 10 de novembro. A marcha partirá ás 11:00 horas da estación de autobuses da Coruña e concluirá en Entrejardines, un punto neurálxico para as liñas de autobús da cidade. Os sindicatos definen esta mobilización como unha "advertencia simbólica" dirixida á patronal, á opinión pública e, moi directamente, á Xunta de Galicia.
De feito, os sindicatos elevaron o ton das súas críticas contra o Goberno galego. Ernesto López cuestionou o papel da Xunta nun sector crave para a mobilidade de Galicia. "Ou hai unha mediación da Xunta, ou aquí alguén toma cartas no asunto, ou me parece que isto está máis claro que a auga", exhortou o sindicalista. Acúsanlle de "non mover" mentres as grandes empresas manteñen a súa postura de bloqueo.
Os representantes dos traballadores vinculan directamente a precariedade actual co modelo de concesións autonómicas. López asegurou que o transporte de viaxeiros "está a ser despezado desde fai un lustro", un feito que relaciona co fraccionamiento do sector a través da UTE (Unións Temporais de Empresas) e os lotes de concesións. Consideran que tanto as grandes compañías como o propio Goberno autonómico son responsables desta degradación.
Os portavoces sindicais tamén rebateron o habitual argumento empresarial sobre a falta de rendibilidade dalgunhas liñas. Cuestionaron o discurso da patronal, lembrando que "as empresas todos os anos reciben unha chea de subvencións". Sinalaron que o prezo do billete está fortemente subvencionado pola administración, e que, a pesar diso, "permítense o luxo de deixar á xente tirada nas estacións de autobuses", en referencia a servizos que non se cumpren.
O conflito parece, por tanto, "servido" para o mes de decembro. Os sindicatos insisten en que a pelota está no tellado da patronal e da administración autonómica, á que esixen unha mediación real. Advirten que non dubidarán en levar a folga até as últimas consecuencias se non se atenden as súas demandas para actualizar un convenio obsoleto e dignificar as condicións dos case 2.000 traballadores do sector na provincia.
A manifestación do luns será o termómetro para medir a forza do sector e o primeiro aviso dun inverno que se prevé complicado para a mobilidade por estrada na Coruña. Os usuarios, que dependen deste servizo público para o seu día a día, quedan á espera dunha negociación que leva cinco anos encallada.
Escribe o teu comentario