O Goberno busca reducir a contaminación por nitratos en plena polémica polo impacto das macrogranjas


|

A nova normativa, aprobada o martes polo Consello de Ministros, recolle que os agricultores poderán tirar esterco cun máximo de 170 quilogramos ao ano de nitróxeno dentro de catro anos.


Trátase de unha norma crave para reducir este tipo de contaminación nas masas de auga -moi contaminadas a nivel nacional- e para alcanzar os obxectivos ambientais sinalados pola lexislación estatal.


Arquivo - Roberto estende esterco na leira onde pastan as súas vacas do barrio da Tolda, en Lugo, Galicia (España), ao 24 de marzo de 2021. O sector primario foi fundamental durante a pandemia. Agricultores e gandeiros deron o mellor de si m

Foto: EP


Os agricultores poderán tirar esterco cun máximo de 170 quilogramos ao ano de nitróxeno dentro de catro anos, segundo establece o novo Real Decreto aprobado este martes polo Consello de Ministros e que publica este xoves o Boletín Oficial do Estado (BOE) e que busca reducir a contaminación por nitratos e reforzar a protección das masas de auga vulnerables.

O Real Decreto 47/2022, do 18 de xaneiro, sobre protección das augas contra a contaminación difusa producida polos nitratos procedentes de fontes agrarias establece limiares "máis esixentes" e criterios "máis ambiciosos" que os actuais para a designación dunha masa de auga como zona vulnerable e identificar as augas afectadas por nitratos.

Co novo Real Decreto, previsto no Plan Normativo do Goberno para 2022, aumentará nun 50 por cento a superficie das zonas protexidas, o que supoñerá programas de actuación máis rigorosos e incluirá limitacións ao uso de fertilizantes.

Actualízase así a transposición á lexislación española da Directiva europea contra a contaminación producida polos nitratos de orixe agraria, aprobada inicialmente hai máis de 25 anos.

O texto establece que a cantidade específica de esterco por hectárea que se poderá estender nunha terra será "como máximo" a cantidade que conteña 170 quilogramos ao ano de nitróxeno. Con todo, o anexo do Real Decreto indica que se aprobará un primeiro programa de actuación cuatrienal nas zonas vulnerables que fosen declaradas sobre zonas vulnerables poderase permitir unha cantidade de esterco que conteña ata 210 quilogramos ao ano de nitróxeno.

Así mesmo, apunta que estas cantidades poderán ser calculadas en base ao número de animais da explotación agraria.

Con todo, aínda que o texto refírese principalmente a nitratos, recoñece que outro problema radica en "algunhas outras substancias esenciais" para seguir o procedemento operativo de loita contra esta contaminación, entre as que é necesario considerar o fósforo e os seus compostos, clave por exemplo nos procesos de eutrofización.

Todo iso, segundo xustifica o Real Decreto, leva a adoptar a definición xenérica de fertilizantes, teniendo en cuenta que a referencia a outros fertilizantes distintos dos nitratos, faise unicamente a determinados efectos concretos ao longo do articulado e os anexos, como é o caso das mostraxes e seguimento de eutrofización de encoros, lagos e outras masas de auga.

Introdúcese, ademais, mediante a correspondente disposición final, a modificación do Real Decreto 817/2015, do 11 de setembro, polo que se establecen os criterios de seguimento e avaliación das augas superficiais e as normas de calidade ambiental, para incorporar no mesmo unha mellor definición da eutrofización que ten por objetofijar a súa forma de estimación, tanto en augas continentais como costeiras e de transición.

Así mesmo, tomando en consideración que o citado Real Decreto 817/2015, do 11 de setembro, incorpora no seu anexo III criterios e especificacións técnicas actualizadas para as mostraxes e análises químicos, non se manteñen vixentes as indicacións que a este respecto figuran no anexo 4 do Real Decreto 261/1996, do 16 de febreiro.

O Real Decreto, proposto polo Ministerio para a Transición Ecolóxica e o Reto Demográfico (MITECO) e o Ministerio de Agricultura, Pesca e Alimentación (MAPA) é, segundo o Goberno, unha norma crave para reducir este tipo de contaminación nas masas de auga e para alcanzar os obxectivos ambientais sinalados pola lexislación nacional, fixados a través dos plans de conca, e a Unión Europea.

En concreto, establece criterios para designar como zonas vulnerables as superficies cuxo drenaxe dea lugar á contaminación por nitratos e para poñer en funcionamento programas de actuación coordinados coas actividades agrarias.

Así, admite que o alto contido en nitratos de ríos e acuíferos é un dos principais problemas existentes nas masas de auga de todo o país. En concreto, afecta en España a un 22% das masas de auga superficial e ao 23% das masas de auga subterráneas.

O obxectivo é reducir un 20 por cento o uso de fertilizantes. Para iso, as estratexias europeas expoñen o desenvolvemento dun plan de acción para a xestión de nutrientes, que resulta de especial relevancia no caso de España.

Por iso, tamén se estudarán as presións agropecuarias, urbanas e outras que poidan considerarse significativas, así como os impactos rexistrados sobre as augas.

Coa nova norma incrementarase ata o 50 por cento a superficie de zonas protexidas, que se identificaron como vulnerables a este tipo de contaminación. Sobre elas desenvolveranse programas de actuación máis esixentes, incluíndo limitacións específicas sobre fertilización vinculadas ás que se regulen na planificación hidrolóxica.

A normativa tamén incrementa significativamente a densidade de estacións de control e aumenta o número e frecuencia das mostraxes nas augas para analizar o seu contido en nitróxeno e outros contaminantes asociados.

Así mesmo establece medidas adicionais e accións reforzadas para reverter a contaminación existente e asume o compromiso de publicar a información para que a poidan usar os gandeiros e agricultores co fin de axustar as súas pautas de fertilización. Desta forma, esíxese a preparación dun informe cuatrienal que analice a eficacia das medidas que se contemplen, que se remitirá á súa vez á Comisión Europea.

Serán responsables do seu cumprimento as autoridades da auga e as autoridades agrarias, tanto do ámbito da Administración Xeral do Estado como do das comunidades autónomas, sendo estas últimas quen ostenta as competencias específicas en agricultura, gandería e xestión na protección do medio ambiente no territorio.

Sen comentarios

Escribe o teu comentario




He leído y acepto la política de privacidad

No está permitido verter comentarios contrarios a la ley o injuriantes. Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios que consideremos fuera de tema.

Galiciapress
Praza da Quintana, 3; 15704 Santiago de Compostela
Tlf (34)678803735

redaccion@galiciapress.es o direccion@galiciapress.es
RESERVADOS TODOS OS DEREITOS. EDITADO POR POMBA PRESS,S.L.
Aviso legal Cookies Consello editorial Publicidade
Powered by Bigpress
CLABE