Moncloa frea o camiño para que a AP-9 sexa gratis e culpa ao PP
Bruxelas entende que a prórroga, decidida polo PP, é ilegal, polo que España debería nacionalizar a vía e pagarlle unha indeminización enorme a Audasa. O PSOE alega que non hai diñeiro para afrontar tal gasto, polo que presentou documentación contra a decisión da Comisión, o que atrasa unha solución definitiva á espera de que o conflito acabe o Tribunal de Xustiza da UE. Mentres, os socialistas sacan peito polos descontos aos condutores frecuentes aplicados nos últimos anos.
O Goberno confirmou este mércores que remitiu finalmente a súa resposta ao ultimato lanzado pola Comisión Europea pola prórroga da concesión da autoestrada AP-9, unha decisión que Bruxelas considera contraria ás regras comunitarias en materia de contratación pública e concesión de infraestruturas. O prazo para contestar expiraba hoxe, polo que o Executivo central ha actuado "in extremis" para evitar que o caso dea un paso máis cara ao Tribunal de Xustiza da Unión Europea (TJUE).
O subdelegado do Goberno na Coruña Xullo Abalde alegou que o problema da autoestrada é unha maraña xurídica moi complexa..
A Comisión Europea había enviado en xullo un aviso formal a España, reclamando explicacións tanto pola prórroga da concesión da #AP-9 como pola da #AP-66, ao entender que ambas as operacións incumpriron a normativa comunitaria. Bruxelas deu un prazo de dous meses para que o Goberno emendase esas posibles irregularidades ou, polo menos, ofrecese argumentos sólidos que xustificasen o procedemento seguido. O ultimato caducaba leste mesmo mércores e de non haber respondido, os servizos xurídicos comunitarios estarían en disposición de elevar o caso ao TJUE.
O Executivo español ha detallado que remitiu esta mesma mañá unha resposta "ampla" ao ditame comunitario, na que España defende a legalidade dos pasos dados e achega información que, segundo o Ministerio, "permite realizar unha valoración axeitada en defensa dos intereses xerais de España". Con todo, o Goberno non fixo público o contido concreto desa contestación.
Desde o departamento ministerial subliñan que o procedemento non se dá por pecho con este trámite e que se estudarán con detalle os próximos pasos da Comisión Europea. "Analizaremos as seguintes decisións de Bruxelas e, chegado o caso, esgotaremos todas as opcións dispoñibles para defender a posición de España", apuntan fontes gobernamentais sobre un asunto que ameaza con converter nunha fronte xudicial en Luxemburgo.
En paralelo, o Goberno non quixo deixar pasar a ocasión para sinalar ao Partido Popular como principal responsable da situación actual. Desde Moncloa lembran que a prórroga da concesión da AP-9 até o ano 2048 foi aprobada no ano 2000 polo Executivo de José María Aznar, unha decisión que o actual equipo cualifica como "prexudicial para os dereitos dos cidadáns". "Correspóndelle ao PP explicar os motivos polos que adoptou unha medida que este Goberno non tomase nunca", insisten.
O Ministerio defende que a política actual de mobilidade do Executivo vai en dirección contraria, apostando pola redución de custos para os condutores e a cohesión territorial. Neste sentido, recalcan que se estableceron novas bonificacións nas peaxes da AP-9 nos últimos anos como medida de apoio aos usuarios, especialmente en Galicia, onde a autoestrada é un eixo vertebrador do transporte e a economía rexional.
A confrontación política engade un novo compoñente a este expediente comunitario. Por unha banda, o Goberno asegura cumprir coas esixencias de Bruxelas ao enviar un informe completo e xustificativo en tempo e forma, co compromiso de manter a colaboración institucional para responder a todas as solicitudes procedentes da UE. Por outro, denuncia a herdanza dunha decisión tomada fai máis de dúas décadas, que ao seu xuízo condiciona a marxe de manobra actual e segue xerando un forte rexeitamento social en Galicia debido á controversial xestión da AP-9.
Mentres tanto, a Comisión Europea mantén a presión sobre España, con especial foco en si a prórroga foi concedida sen axustar aos requisitos da normativa comunitaria vixente, que obriga a procedementos de contratación transparentes e competitivos en concesións de autoestradas. Se a resposta remitida esta mañá non resulta satisfactoria, o expediente podería elevar ao Tribunal de Xustiza da Unión Europea, onde o caso se resolvería nun terreo estritamente xurídico e potencialmente con sancións de calado para o Estado español.
O pulso entre Bruxelas e Madrid pola #AP-9 e a AP-66 é seguido con atención en Galicia, onde o malestar cidadán coas peaxes é histórico e onde calquera movemento relacionado coa autoestrada ten repercusión política inmediata. Neste escenario, o Goberno esfórzase por proxectar unha imaxe de defensa do interese xeral, acatando os requirimentos europeos e responsabilizando ao anterior Executivo popular de tomar unha decisión cuxas consecuencias aínda se arrastran un cuarto de século despois.
Á espera de que Bruxelas avalíe a resposta española, o procedemento segue aberto e o horizonte xudicial non queda descartado, o que mantén a incerteza sobre o futuro dunha das principais arterias de comunicación do noroeste peninsular. O Goberno insiste en que esgotará todas as vías de diálogo e alegación para evitar un desenlace no TJUE, mentres busca reforzar o seu relato con medidas de bonificación que amortigüen o impacto económico nos galegos.
A controversia sobre a prórroga da AP-9 colócase así de novo no centro do debate político e europeo, con tres frontes abertas: a Comisión Europea, que esixe o cumprimento da legalidade comunitaria; o Goberno central, que asegura defender os intereses xerais aínda que reitera que a decisión foi responsabilidade doutro Executivo; e a oposición do PP, que deberá responder as críticas por unha medida que Bruxelas puxo agora baixo lupa.
Escribe o teu comentario