Os exguardias civís galegos pais da baliza V-16 deféndena pero admiten que nunca pensaron en que fose obrigatoria
A inminente obrigatoriedade do uso das balizas V-16 a partir do próximo 1 de xaneiro xerou un intenso debate en fogares e reunións de toda Galicia e España. Este novo dispositivo substituirá aos tradicionais triángulos de emerxencia nos vehículos e deberá ir gardado na guantera para ser utilizado en caso de accidente ou avaría. Detrás desta innovación atópanse dous emprendedores galegos, Jorge Torre e Jorge Costas, cuxa creación, hai case unha década, non naceu coa pretensión de converter nun accesorio obrigatorio, senón como unha ferramenta de seguridade pensada para persoas con mobilidade reducida.
A idea que deu orixe á baliza V-16 tivo o seu xerme na experiencia de Jorge Torre como axente da Garda Civil, onde puido comprobar as dificultades e riscos que levaba colocar os triángulos en situacións de emerxencia. Moitos condutores, segundo lembra, non sabían situalos correctamente e, en ocasións, expúñanse a ser atropelados ao facelo. Esta constatación levoulle a abandonar o Corpo e emprender o desenvolvemento dunha luz de emerxencia sen cables, fácil de usar e que se puidese gardar na guantera, inspirada nos sinais luminosos dos coches camuflados da Benemérita.
Pouco despois incorporouse ao proxecto o seu homónimo Jorge Costas, tamén exagente da Garda Civil, que viu na iniciativa unha oportunidade para emprender tras unha experiencia empresarial errada. Ambos uniron esforzos e fundaron Netun Solutions, a empresa que acabaría comercializando as primeiras versións da baliza baixo a marca Help Flash. Segundo explican, ao comezo percorreron toda España presentando a súa idea a asociacións de persoas con discapacidade e vítimas de accidentes de tráfico, que viron no dispositivo unha solución práctica e segura.
As primeiras Help Flash carecían de conectividad, pero o seu potencial chamou a atención da Dirección Xeral de Tráfico (#DXT), que apostou por este formato como substituto dos triángulos. Co paso do tempo, o dispositivo evolucionou até incorporar unha tecnoloxía que envía automaticamente unha alerta de localización á DXT cando se activa, o que permite advertir a outros condutores dun posible perigo na vía.
Torre e Costas destacan que este sistema non supón unha intromisión na privacidade, porque a baliza non está vinculada a ningún vehículo nin a datos persoais. Só emite sinal cando se acende e a súa batería non ten capacidade para manter unha transmisión constante. “Sería inviable tecnicamente que unha pila emitise datos en tempo real durante horas”, sinalan os empresarios, respondendo as críticas de quen temen un exceso de control mediante a conectividad.
Para eles, a substitución dos triángulos por este tipo de sinal luminoso supón unha mellora indiscutible na seguridade viaria. Moitas persoas, lembran, non colocan os triángulos por medo ou desorientación tras un accidente, ou se expoñen a atropelos ao facelo en autoestradas ou vías de alta velocidade. “Cunha baliza basta con sacala polo portelo e colocala sobre o teito do coche en poucos segundos”, explican.
A medida que se achega a data de entrada en vigor da norma, a demanda de balizas V-16 disparouse, xerando colas de compra tanto en tendas físicas como en plataformas dixitais. Torre e Costas aseguran que eles mesmos non imaxinaban este nivel de repercusión e recoñecen, entre risas, que “moitos pensan que nos fixemos ricos, pero a realidade é moi distinta”. A patente do produto non existe como tal —se trata dun deseño xenérico que non pode rexistrar de forma exclusiva—, aínda que si teñen protexida a marca Help Flash e o seu deseño industrial.
Actualmente, Netun Solutions produce unhas 600.000 unidades mensuais nunha planta de Zaragoza, pero os emprendedores admiten que é “imposible” abastecer aos máis de 30 millóns de vehículos do parque automobilístico español antes de que termine o ano. Aínda así, aseguran que a industria está a responder con forza e confían en que durante 2026 a produción conxunta duns 250 fabricantes homologados permita cubrir toda a demanda nacional.
Un exemplo de innovación galega con proxección europea
O éxito da V-16 non só reside na súa practicidad, senón tamén no seu potencial exportador. Os empresarios galegos cren que outros países europeos acabarán adoptando esta medida, ao tratar dun modelo de seguridade viaria conectado que encaixa coas políticas da Unión Europea en materia de transporte intelixente e redución de sinistralidade na estrada. Neste sentido, destacan que España actúa como país pioneiro, sendo o primeiro en substituír completamente os triángulos por un sistema de aviso luminoso intelixente.
Respecto ao funcionamento do dispositivo, Torre e Costas explican que as balizas deben garantir unha vida útil mínima de 12 anos no que respecta á conectividad e a batería. Ademais, para evitar falsas alarmas, tardan entre 100 e 120 segundos en enviar o primeiro aviso de localización, tempo suficiente para distinguir entre un uso real e unha simple proba. Durante os primeiros segundos tras o seu aceso, a luz emite un escintileo máis tenue para protexer a vista do usuario ao colocala sobre o vehículo.
Escribe o teu comentario