Century (China) pasa das Pontes mentres amplía a súa nova fábrica en Marrocos
Os aranceis de Trump son un dos factores que axuda a entender porqué o fabricante de pneumáticos decidiu ampliar o seu investimento en Tánxer, aparcando un proxecto en Galicia que as administracións venderon como clave para revitalizar As Pontes de García Rodríguez tras o peche da central térmica de Endesa.
As Pontes, golpeada polo peche da central térmica de Endesa, leva anos aferrada á esperanza dunha nova era industrial. Dos numerosos investimentos prometidos, destacaba unha pola súa calibre.
A empresa chinesa Sentury Tire, o Estado e a Xunta anunciaron en 2023 unha gran planta de pneumáticos co apoio dos fondos da Unión Europea para revitalizar a economía tras a pandemia. Ía ser un gran investimento de 500 millóns e 750 empregos directos, moitos máis dos que tiña a térmica, uns 120 na súa última etapa.
En escenas con ecos a Benvido Mr. Marshall, todas as administracións apresuráronse a sacar peito e sacar fotos cos investidores chineses. Con todo, esas promesas estanse esfumando.
Desde aqueles anuncios a hoxe, Sentury puxo en marcha en Marrocos unha nova fábrica e, ademais, agora prevé ampliala e saca peito da súa aposta, o que sementa serias dúbidas sobre si construirá unha factoría en Galicia. Entre outros motivos, porque a empresa considera que a aposta por África permitiralle navegar mellor os convulsos tempos para o comercio internacional debido aos aranceis de Donald Trump.
O sindicato #CIG (Confederación Intersindical Galega) denunciou esta semana o silencio en torno ao proxecto e pediu contas aos gobernantes. “Lembrar neste caso as fotos do presidente dá Xunta, en Monte Pío, co empresario, e tamén ou vídeo do alcalde dás Pontes asinando co mesmo empresario un acordo para a colocación en Sentury dúas traballadores/as dás auxiliares de Endesa” queixouse o colectivo nacionalista tras advertir que o Goberno de España, a través do MITECO, admite “non ter noticias dás pretensións dá empresa promotora”.
O contraste con Marrocos é evidente: alí, Sentury investiu 493 millóns de dólares en dúas fases. O resultado foi unha nova fábrica en Tánxer finalizada en xuño e en produción desde setembro.
Produce 12 millóns de pneumáticos cada ano para Europa e EE.UU. e prevese unha expansión. “A dirección da empresa declarou mobilizar todos os seus recursos para intensificar o ritmo de fabricación, coa ambición de lograr unha plena capacidade operativa de aquí 2025”, indica o medio marroquí Barlamane.
A instalación, de 200.000 m2, está a 30 km do porto de Tánxer Med, clave para exportar baixo o modelo de envío directo sen intermediarios. Nun recente comunicado aos seus accionistas filtrado á prensa marroquí, Sentury destacou as vantaxes aduaneiras e loxísticas da súa localización no norte de África.
Non é de estrañar. Hai que lembrar que os aranceis impostos por Donald Trump a Marrocos son significativamente menores que os aplicados a España, como parte da Unión Europea. Marrocos foi penalizado coa tarifa arancelaria mínima, do 10%, mentres que sobre os produtos da Unión Europea pesará unha tarifa do 20%, se non callan as negociacións lanzadas tras a pausa declarada polo volátil presidente dos Estados Unidos.
O relativamente bo trato de Washington cara a Rabat débese á súa relación estratéxica e diplomática con Estados Unidos, moi fluída, no que analistas internacionais interpretan como parte do progresivo distanciamento coa Unión Europea.
A CIG alerta de "fraude" pois ningún proxecto avanza
Análises xeopolíticas á marxe, a realidade industrial é que mentres o investimento de Sentury en Marrocos florece, a comarca das Pontes segue esperando, cada vez máis desilusionada.
En parte debido a que o anuncio se fixo aos catro ventos. “O proxecto de Sentury nas Pontes consiste na construción dunha planta de pneumáticos de alto rendemento co obxectivo de alcanzar unha produción anual de 12 millóns de pneumáticos”, presumiu a Xunta en marzo de 2023, tras recibir Alfonso Rueda, presidente de Galicia, ao presidente do Grupo Sentury, Qin Long, na súa residencia oficial.
A Xunta declarou preferente - Proxecto Industrial Estratéxico (PÉ)- o proxecto e isto permitiu acelerar os permisos burocráticos. A autorización ambiental anunciouse na primavera e aprobouse en outubro. Mesmo se falou dun inicio de obras antes do final de 2024.
A planta de pneumáticos ía ser un motor de reindustrialización á calor dos fondos Next Generation da Unión Europea, aproveitando o Porto de Ferrol para exportar e recolocar a traballadores afectados polo fin da era do carbón. O último que se sabe oficialmente é que a Administración enviou un requirimento a Sentury o verán pasado, sen resposta case un ano despois.
O problema agrávase porque, segundo CIG, as outras promesas lanzadas tras o peche da central térmica Endesa As Pontes tampouco se están concretando.
De acordo ao sindicato nacionalista, Endesa non fará a anunciada central de hidróxeno verde aproveitando o lago artificial co que cubriu a mina e a factoría de Ence tampouco avanza, polo menos non logrou entrar na última rolda de subvencións do MITECO á economía circular.
“Sobre outros proxectos tamén anunciados nas Pontes, como a central de hidróxeno de Reganosa-EDP, as centrais de bombeo e a fábrica de @amoníaco de Universal Kraft, non dan ningunha información”, lamenta a central no seu balance do Acordo Tripartito por unha Transición Enerxética Xusta para as Centrais Térmicas en Peche: ou Emprego, a Industria e vos Territorios.
A paralización dos investimentos provocou unha manifestación a mediados de xaneiro nas Pontes e unha folga no inverno do 2023, convocadas por CIG. Está por ver como evoluciona a conflitividade social ao ver que a planta de Sentury se esfuma, salvo que Pedro Sánchez traia algunha boa noticia da súa recente viaxe a China.
Escribe o teu comentario