O plus de Stellantis aos seus traballadores de Vigo esborrállase ante a crise da empresa
A dirección de Stellantis Vigo acordou cos sindicatos abonar un bono excepcional duns 445 euros de meia por traballador como alternativa á paga de beneficios, suspendida este ano en España tras unha sentenza xudicial. O anuncio, concretado este luns nunha reunión extraordinaria, reflicte as dificultades económicas do grupo automobilístico e desata reaccións dispares entre as centrais sindicais, con protestas previstas para este martes.
A medida prodúcese tras suspender a tradicional paga de beneficios, que en anos anteriores alcanzaba importes entre 1.700 e 3.400 € segundo a categoría e os resultados do grupo.
O recorte prodúcese no contexto dunha sentenza ditada polo Xulgado do Social número 2, que condenou á compañía por presuntas prácticas discriminatorias contra empregados en situación de incapacidade temporal.
Este fallo levou a que a empresa anule unilateralmente incentivo de rendemento local colectivo (CLPI), popularmente chamado paga de beneficios, xerando o debate sobre si a decisión responde a criterios económicos ou a unha estratexia para minimizar a presión sindical.
Tras suspender a paga de beneficios en España, na presentación dos resultados anuais conselleiro delegado John Elkann anunciou a intención de repartir uns 600 millóns de euros entre os empregados a nivel mundial. España estaba excluída da repartición, en principio.
Con todo, la pasada semana na planta de Figueruelas (Zaragoza) adoptouse un mecanismo similar ao hoxe adoptado en Vigo. Foi tamén un bono extraordinario, calculado como o 1,53% do salario teórico a 31 de decembro de 2024, que oscila entre 300 e 700 € segundo a categoría e antigüidade, sempre que o traballador permaneza activo durante polo menos nove meses.
O descenso deste ano é notable. No caso dun traballador que o ano pasado haxa cobrado 1.700 euros e este cobre 445, estamos ante unha rebaixa do 74%.
A decisión de suspender a paga de beneficios, que foi negociada con diversas centrais sindicais –entre elas STI, UXT, CCOO e CCP– pódese fundamentar nunha cláusula que condicionaba o seu abono ao crecemento dos beneficios do grupo. Os resultados obtidos en 2024 foron notablemente inferiores, menos de 6.000 millóns tras tocar teito o ano pasado con case 18.000. Por tanto, en teoría o persoal non tiña dereito a ningún plus.
As reaccións non se fixeron esperar. Comisións Obreiras sinalou nun comunicado que o desbloqueo do bono non está relacionado coa cancelación da paga de beneficios, reiterando que a retribución extraordinaria non substitúe ao incentivo perdido.
Pola súa banda, sindicatos como a CUT, con representación en Galicia, e a CXT, con representación nas plantas de Aragón e Madrid, sosteñen que a sentenza serviu de pretexto para recortar as compensacións históricas e, á vez, favorecer a imaxe daqueles sindicatos que asinaron o primeiro pacto retributivo anulado pola xustiza, castigando ao mesmo tempo a imaxe das centrais que o criticaron e/ou levaron ante os tribunais.
Foi a CUT quen denunciou a paga de beneficios pactada pola empresa con outros sindicatos. Esa repartición era ilegal, fallou a xustiza, por discriminar aos proletarios que padecían incapacidade temporal. Entre liñas, a empresa e outras centrais acusaron a CUT de ser a culpable de que a paga de beneficios fose suspendida. Stellantis alegou inseguridade xurídica.
O descenso no importe percibido –unha redución da contorna do 75% en comparación con exercicios anteriores– confirma a preocupación no persoal. O recorte que se produce nun escenario de incerteza para a compañía, que ademais enfronta retos pola lenta transición ao coche eléctrico, as tarifas de Donald Trumpo e unha redución global de beneficios.
En resposta, diversas centrais sindicais, entre elas CUT, CXT de Figueruelas e CXT de Madrid, anunciaron mobilizacións nas principais factorías de Stellantis en España para mañá. Estas protestas buscan reivindicar o dereito a unha retribución acorde aos beneficios xerados noutros exercicios e a esixir a continuación da paga de beneficios. No caso de Balaídos, CUT convoca este martes 11 ás 13:30 na porta principal da factoría olívica.
"Pese a pesar de ter un beneficio de 5.500 millóns, máis do dobre que non ano 2019 e 2020 e polo que cobramos 1.832€ non ano 2021, cobraremos entre 300 e 700 euros, dependendo do salario", argumenta a central nacionalista galega.
Sexa cun nome ou outro, é evidente que a redución do plus permite á multinacional axustar custos nun contexto económico adverso, a costa do prexuízo á imaxe da empresa e á cohesión do diálogo social.
Como será o bono de 2025 en Stellantis España?
Do mesmo xeito que para a fábrica de Figueruelas, as condicións do bono excepcional en Vigo establecen que a súa contía se axustará proporcionalmente ao tempo traballado durante o 2024, e aplicarase de forma unilateral e non consolidable a todos os empregados de alta no persoal a data de 1 de abril de 2025.
A empresa di que o plus se implementa sen substituír o compromiso da paga de beneficios, que permanece bloqueada á espera dunha nova negociación ou resolución xudicial.
O bono excepcional, que se ingresará coa nómina de marzo —dispoñible a finais de abril—, calcúlase como o 1,53% do salario teórico ao 31 de decembro de 2024, abarcando salario basee, complementos individuais e, nalgúns casos, de habilitación. Só recibirano quen estean dados de alta polo menos nove meses consecutivos até o 1 de abril de 2025, con importes proporcionais ao tempo traballado en 2024.
A suspensión da paga de beneficios, oficialmente o incentivo de rendemento local colectivo (CLPI), decidiuse tras un fallo do Xulgado do Social número 2 de Vigo, que condenou a Stellantis por discriminar a empregados en incapacidade temporal ao reducirlles este incentivo. O ditame, impulsado pola CUT, activou unha cláusula do acordo que permitía á empresa suspender o bono se calquera parte do pacto era tombada pola xustiza. A sentenza non é firme.
Ao ser as condicións para Figueruelas e Balaídos similares, suponse que serán tamén similares para a fábrica de Stellantis en Madrid, a máis pequena do tres.
Escribe o teu comentario