Galicia, sen helicóptero de emerxencias sanitarias 061 no norte, por enésima vez
Galicia atópase sen un dos seus dous helicópteros de emerxencia sanitaria desde o venres. Así o confirmaron a este periódico portavoces oficiais da Xunta tras as denuncias dos traballadores.
Onte, a conta de Twitter Helico Santiago, que a miúdo proporciona información sobre a aeronave, denunciaba que están "de novo inoperativos por avaría desde o venres até Deus sabe cando".
Esta mañá, fontes oficiais da Fundación 061 recoñecían a Galiciapress que "ou helicóptero medicalizado do 061 con base en Santiago rexistrou ou pasado venres unha avaría técnica, polo que se atopa inoperativo coa finalidade de garantir a seguridade dous pacientes, dous profesionais e dá tripulación".
Un problema con demasiados antecedentes
A interrupción non pasaría da categoría de incidencia menor de non ser polos numerosos antecedentes.
A Fundación Pública Urxencias Sanitarias-061 dixo hai unhas semanas que rescindía o contrato con Eliance tras múltiples incidentes. A pinga que colmou o vaso foi que o helicóptero, encargado de prestar transporte sanitario urxente, quedou sen gasolina.
A pesar de perder contrátaa, Eliance ten a obrigación legal de seguir atendendo o servizo. A Xunta decidiu arrebatarlla tras sancionala en múltiples ocasións.
Falta de substitución e sancións
Entre outros motivos, por enviar os dous helicópteros -ademais do de Santiago opera o outro, con base en Ourense- a reparar sen achegar, como obriga o contrato, un helicóptero de substitución.
En múltiples ocasións, sindicatos como #CIG advertiron que a Eliance sálguelle máis barato pagar as penalizacións impostas polo 061 que traer un helicóptero de substitución.
Canto estará o norte de Galicia sen a súa aeronave de emerxencias médicas? “Estase a traballar para reparar esta aeronave á maior brevidade”, sinala a administración.
Alternativas insuficientes
Non hai, por tanto, unha data clara para resolver o problema. Mentres tanto, a Xunta indica que "a cobertura ás urxencias e ás emerxencias estará garantida pola ambulancia de soporte vital avanzado (#SVA) de Enfermaría, que se medicalizará polo equipo sanitario do 061 dá quenda correspondente ao helicóptero".
Esta é a mesma táctica utilizada noutras ocasións no pasado. Con todo, é evidente que ningunha ambulancia terrestre ten a capacidade de prestar o servizo coa mesma rapidez que un helicóptero, especialmente nun territorio como Galicia, cunha poboación tan diseminada.
Este inverno, os helicópteros estiveron fóra de servizo por revisións ou mantementos sen que se proporcionase unha aeronave de substitución, incumprindo os pregos do contrato. Por exemplo, o helicóptero de Ourense estivo inactivo do 17 de xaneiro ao 2 de febreiro de 2025 por mantemento en Sabadell, e o de Santiago tamén sufriu paradas, como en maio de 2024, sen substituto inmediato.
En 2024, informouse por parte dos sindicatos que a falta de pilotos -debido a traslados a outros contratos de Eliance (como en Croacia) e abandonos por condicións laborais- provocou interrupcións no servizo, especialmente en Santiago. Isto levou á Xunta a expedientar á concesionaria en xuño de 2024.
Un historial de sancións
- En outubro de 2022, o helicóptero de Ourense estivo tres días sen operar por unha revisión, deixando só ao de Santiago para toda Galicia.
- Entre 2019 e 2025, o 061 impuxo multas a Eliance por incumprimentos. En febreiro de 2025, reportáronse 145.000 euros en sancións tras resolver 16 de 77 expedientes iniciados.
- Sindicatos como #CIG e UXT alertaron repetidamente sobre a falta de cobertura, especialmente en emerxencias críticas, e a insuficiencia de ambulancias como substituto.
Eliance podería seguir co contrato
A pesar destes antecedentes, hai que ter en conta que Eliance ten moitas opcións de gañar o novo contrato cando se licite, debido a que hai moi poucas empresas en Europa interesadas e capaces de proporcionar dous helicópteros e tripulacións para emerxencias sanitarias.
Trátase dun servizo público básico que, noutros lugares, non está privatizado, senón que o presta directamente a administración.
O último contrato saíu por máis de catro millóns de euros ao ano.
Escribe o teu comentario