O auxe dos airbags e freos falsificados, un risco para os usuarios e o maior inimigo da automoción
O último informe da 'Situación do Comercio ilícito e fraude en España, Europa e o resto do mundo' evidencia o auxe das falsificacións no sector da automoción e os riscos que entrañan os produtos falsificados.
O sector da automoción vive un momento complicado e, en parte, é pola crecente diversidade que experimenta esta industria. Cada vez son máis marcas as que están a chegar ao mercado nacional xa non só en concesionarios, senón tamén en canto aos recambios e repostos. Con todo, esta variedade non sempre é positiva, xa que pode crear aínda máis incerteza sobre os compradores, que se enfrontan a un problema que acosa ademais ás marcas históricas: as falsificacións.
Aínda que tendemos a crer que as reproducións se dan só no mundo da moda, cada vez son máis os produtos fraudulentos tecnolóxicos que son sometidos a estes enganos, sendo a automoción unha das industrias máis afectadas. Todo isto vén pormenorizado no informe de SICPA, empresa de tecnoloxía suíza referente nos ámbitos das solucións de autenticación, securización e sistemas antifraude, que chama a atención sobre o aumento de falsificacións en repostos de coches e a ameaza que esta produción fraudulenta supón para os miles de empregos do sector da automoción.
UN GRAN DANO Ao SECTOR
Nese sentido, detallan que, actualmente, o sector da automoción en España componse por máis dun milleiro de empresas que dan traballo a 340.000 persoas, sendo o cuarto produtor europeo. Nun momento de especial inestabilidade para un sector marcado pola falta de compoñentes, o que derivou na crise dos semiconductores e os paros asociados á ausencia dos microchips que en moitas ocasións obrigan a deter a produción de factorías tan relevantes como a de Stellantis en Vigo, agora o sector tamén analiza o impacto que as falsificacións de repostos e pezas está a ter sobre esta industria.
O alto prezo dos materiais, sumado ao encarecemento xeral da vida, fai que moitos usuarios deixen de lado aos fabricantes tradicionais e acudan a plataformas de venda máis económicas, sen mirar tanto as calidades e prestacións e si o prezo. Isto é un gran hándicap para as grandes casas, incapaces de competir con estas marcas dunha liga inferior en canto a recoñecemento pero de prezos imbatibles.
Esta circunstancia se ramifica nunha circunstancia directa como o feito de que empresas como Magna Seating teña actualmente un gran stock, o que impide dar saída a todo o produto e que isto tradúzase en máis xornadas de paro nas factorías. Evidentemente hai moitos factores que condicionan esta clase de episodios, pero este mercado paralelo é un dos factores crave.
Os ESPAÑOIS, Os QUE MÁIS ACODEN Ás FALSIFICACIÓNS
As cifras de SICPA detallan que un de cada cinco españois ha recorrido a falsificacións no último ano. España é, só por detrás de Bulgaria, o país europeo onde máis se consomen este tipo de produtos fraudulentos. Non se trata de radios, limpiaparabrisas ou elementos que poden ser considerados “menores” do vehículo en moitos casos, senón que nos referimos a airbags e, mesmo, sistemas de freado. Desde SICPA sinala a “as mafias”, que con estes negocios financian outras actividades ilegais, como as responsables de coar no mercado estas falsificacións que non pasaron os controis pertinentes e que poden pór en serio risco a vida dos condutores.
“A falsificación de compoñentes para vehículos é un problema histórico para a industria do automóbil e para a seguridade viaria, que, co auxe do comercio electrónico, está a alcanzar cotas inéditas”, subliñan desde a firma suíza, á vez que acentúa o impacto que isto ten sobre o emprego.
Na mesma liña, a compañía sorpréndese pola alta tecnificación destes produtos falsos “cada vez máis difíciles de detectar”. Os filtros de gasoil e aire son algúns dos compoñentes máis demandados nas canles de venda de repostos nun mercado cada vez máis puxante e que deixa nun segundo plano aos talleres ou as tendas especializadas.
COMO SE DETECTAN?
Danse moitos casos, con todo, nos que o comprador ignora que a súa adquisición é a dun produto falsificado, como pode ocorrer en moitos portais do comercio electrónico. O propio informe sinala que un 43% dos compradores di non estar seguro da autenticidade dos propios produtos.
O risco intrínseco é máis que evidente, pois no caso das pastillas de freo, por exemplo, o feito de que sexan falsas pode afectar considerablemente á capacidade do vehículo para reaccionar de maneira axeitada cando accionamos o pedal do freo ou que o seu desgaste sexa moito maior.
Isto pode provocar un accidente, un suposto no que os airbags falsificados poden provocar que os danos sexan aínda maiores, xa que talvez non salten ou, de facelo, non o fagan de maneira correcta e poidan causar lesións graves ao afectado ou mesmo a morte. Tamén os filtros entrañan un gran perigo, xa que un mal funcionamento poden cargar o motor e provocar danos que custarán miles de euros en reparacións. No peor dos casos, a obstrución dos filtros pode provocar, mesmo, a combustión do propio motor.
Os expertos pon o acento na concienciación como o primeiro elemento para provocar un cambio social que poña freo ás falsificacións. Os prezos baixos son, na maioría de casos, o primeiro signo de alerta. Acudir a distribuidores oficiais é sempre o mellor consello pero, noutro caso, cabe destacar que os airbags oficiais, por exemplo, contan cunha embalaxe especial que os protexe de manipulacións, ademais de ir identificados con placas e selos de seguridade. O esforzo dos falsificadores trata de copiar todos estes precintos, pero no caso de que existan sinais de que foron manipulados, os compradores deben abster de instalar estes produtos.
SEN FRAUDE, PERO DEFECTUOSOS
Mención á parte merecen os sistemas que non son fraudulentos en si, pero que resultaron defectuosos. O caso máis claro atopámolo nos motores Puretech de Stellantis en firmas como Citroën, Opel ou Peugeot, onde o número de afectados só en Europa estímase nuns 4 millóns de usuarios. En España a organización Afestel comezou a levar as primeiras denuncias contra o Grupo Stellantis ante os xulgados, tratando de buscar unha solución aos problemas que os “pudretech”, como os chaman os damnificados, causaron a miles de familias.
Por outra banda, vemos casos singulares como os dos airbags Takata. A Organización de Consumidores e Usuarios (OCU) explica que son moitas as alertas que se lanzaron nos últimos anos polas propias casas automobilísticas sobre a situación destes compoñentes por un defecto de fabricación que provoca que o inflador degrádese e poida proxectar fragmentos metálicos en caso de colisión, o que supón un gran risco para os usuarios.
Comprende a coches fabricados en tres décadas distintas: desde 1997 até 2018 e en marcas como Audi, BMW, Citroën, Dacia, DS, Ford, Fonda, Land Rover, Mazda, Mercedes, Nissan, Opel, Seat, Skoda, Suzuki, Toyota, Volkswagen e Volvo.
“É un problema xeneralizado: segundo os cálculos dos expertos de OCU, en España, poderían haber comercializado máis de catro millóns de coches afectados nos últimos anos, o que, se todos os coches afectados seguisen funcionando, representaría o 15% do parque automobilístico español”, detalla a organización.
Nese sentido, lembran que as marcadas son as responsables de avisar aos afectados e solucionar o dano de maneira gratuíta. Actualmente, segundo explica a propia OCU, moitos propietarios seguen sen solución ante este problema, polo que demandan a revisión e substitución dos airbags en mal estado, compénsese ao propietario do coche durante o tempo que o vehículo permanece no taller e unha indemnización para os afectos polos “danos morais ou mesmo danos e prexuízos” que poidan causar.
Escribe o teu comentario