Stellantis: sindicatos convocan protestas ante as fábricas de Vigo e Zaragoza pola paga de beneficios
A decisión de Stellantis de suspender a paga de beneficios aos seus traballadores en España desatou unha tormenta sindical. Os sindicatos CUT e CXT, con representación nas plantas de Vigo, Zaragoza e Madrid, alzaron a voz contra a multinacional e os sindicatos maioritarios, acusándoos de difundir unha narrativa enganosa para xustificar a medida. Mentres, o esborralle financeiro do grupo automobilístico en 2024 engade un transfondo económico que podería ser a clave real desta controversia.
Os sindicatos CUT e CXT rexeitaron contundentemente a decisión de Stellantis de non abonar este ano a paga de beneficios aos seus traballadores en España, anunciando concentracións o 11 de marzo fronte ás plantas de Vigo, Figueruelas (Zaragoza) e Madrid. A automobilística, propietaria de marcas como Citren,. Peugeot ou Fiat, xustifica a medida polo free cash flow negativo (-6.000 millóns de euros en 2023), parámetro que activa o acordo de retribución variable asinado con CCOO, UXT e SIT.
Unha escusa para eludir unha condena xudicial?
Segundo o comunicado conxunto de CUT Balaídos e CXT Figueruelas, Stellantis utiliza o argumento financeiro como "cortina de fume" para ocultar o seu rexeitamento a acatar unha sentenza do Xulgado nº2 de Vigo. Devandito fallo, de outubro de 2023, declarou ilegal a repartición da paga de beneficios asinado pola multinacional e os sindicatos CCOO, UXT e SIT por discriminación cara a traballadores en situación de incapacidade temporal, ao discriminalo na repartición de beneficios anteriores. "Queren culpar ao sindicalismo combativo pola perda da paga, pero a razón real é o free cash flow negativo", insisten as dúas centrais que non asinaron.
Stellantis, pola súa banda, mantén que o acordo subscrito en 2021 establece que a curmá só abónase si o fluxo de caixa operacional é positivo, condición non cumprida en 2023. Aínda que a multinacional obtivo beneficios netos (18.600 millóns en 2023, un 12% menos que en 2022), o free cash flow afundiuse por factores como a escaseza de semiconductores, os custos da transición eléctrica e a caída de vendas en mercados crave como o americano. O free cash flow quedou en 6.000 euros, menos da metade do ano anterior.
A batalla entre sindicatos: negociación ou confrontación?
A polémica profunda a división entre os sindicatos. CCOO, UXT e SIT —maioritarios nos comités— apoian o acordo vinculado ao free cash flow, mentres CUT e CXT táchano de "ilexítimo" e esixen renegociar os parámetros. Estes últimos acusan aos primeiros de asinar cláusulas "lesivas" para os traballadores e de actuar como "sindicatos servís" ao capital.
Os sindicatos maioritarios, como UXT e CCOO, cargaron contra CUT, sinalándoa como responsable da perda da paga. Segundo as súas críticas, a demanda presentada por este sindicato minoritario foi unha "decisión inconsciente" que, ao tombar o acordo, deixou a toda o persoal sen unha retribución que o ano pasado oscilou entre 900 e 1.700 euros por traballador. Acusan a CUT de actuar sen consultar aos empregados, priorizando a súa axenda sobre o benestar colectivo.
O conflito chega nun momento crítico para Stellantis, que en 2023 reduciu un 10% o seu persoal en Europa e anunciou recortes de produción. John Elkann, presidente de Stellantis presumiu que a empresa, que en Francia si abonará a paga de beneficios, repartirá un bono discrecional de 600 millóns a nivel mundial. Desa repartición estaría fose España, pois Stellantis alega que a sentenza de Vigo provoca inseguridade xurídica á hora de distribuír este plus. CUT e CXT esixen que se estenda sen discriminación ás plantas españolas.
Concentracións o 11-M
Baixo a lema "Por un salario xusto e empregos dignos", CUT e CXT chaman aos traballadores a protestar o vindeiro martes ás portas das fábricas. A concentración en Balaídos será de 13 horas a 14:30 horas.
Mentres, a automobilística mantén silencio sobre posibles negociacións. Fontes sindicais de CCOO e UXT aseguran que o acordo "se aplica con transparencia" e lembran que o free cash flow negativo afecto a todas as plantas europeas.
A controversia chega nun momento delicado para Stellantis, que en 2024 viu caer os seus beneficios netos un 70%, até os 5.473 millóns de euros, fronte aos 18.596 millóns de 2023. As vendas tamén se esborrallaron un 17%, afectadas por unha menor demanda de vehículos, o aumento de custos de produción e a transición cara á electrificación.
Ademais, os serios problemas en Estados Unidos poden disparar polas tarifas impostas por Donald Trump, aínda que o presidente conceda a esta compañía e a outros dous xigantes do automóbil de EE.UU. unha prórroga dun mes nas tarifas a México e Canadá. O obxectivo é que as compañías acaben trasladando as súas fábricas desde outros países a Estados Unidos.
Escribe o teu comentario