Outro Prestige é só cuestión de tempo debido á flota escura de petroleiros rusos, advirte Lloyd’s
Cada mes máis de oitenta petroleiros en dubidosas condicións navegan fronte a Fisterra levando petróleo de Rusia. Os dous recentes incidentes protagonizados pola coñecida como Dark Fleet en Alemaña e no Mar Negro proban que España e Galicia deberían tomar máis en serio as advertencias as advertencias que están a lanzar numerosos actores do tráfico marítimo internacional como a OMI, Lloyd’s ou Allianz.
Un opaco armazón de centos petroleiros rusos opera nas sombras para eludir sancións internacionais impostas tras a invasión de Rusia a Ucraína. O problema engadido para Galicia é que as pésimas condicións desta dark fleet ou flota escura ou flota pantasma disparan o risco dun desastre ambiental.
Expertos levan anos advertindo do perigo. Por exemplo, Lloyd’s List - a biblia da industria do transporte marítimo e unha das revistas máis antigas do mundo- acaba de publicar unha reportaxe titulada “Será necesario outro Prestige para facer fronte á ameaza da Flota Escura?”.
A revista británica ha cualificado esta flota como unha "bomba de tempo ecolóxica e financeira". Nun recente artigo, a publicación advirte que estas embarcacións, cunha media de 17 anos de antigüidade, operan sen seguros axeitados. É dicir, en caso de naufraxio, España non tería a quen reclamar os danos. Iso si é capaz de identificar a verdadeira identidade do navío e os seus donos pois Lloyd’s descubriu que estes petroleiros cambian habitualmente de identidade, compartindo nomes falsos.
Aínda que a flota rusia utiliza diversas rutas para chegar a Asia e a India, a maioría das embarcacións que parten do Ártico ou do Báltico optan polo traxecto tradicional a través da Canle de Suez, o que as leva a navegar en proximidade ás costas galegas.
A ucraína Kyiv School of Economics (KSE) estima que cada mes máis de 80 petroleiros de Rusia cruzan a Canle da Mancha levando máis de 50 millóns de toneladas de cru. A maioría deles acaban pasando fronte Fisterra rumbo ao Estreito de Xibraltar.
Non se trata de ameazas hipotéticas. Os recentes incidentes rexistrados por estes petroleiros confirman a necesidade de España e Galicia de tomar a cuestión máis en serio.
ACCIDENTES NESTE INVERNO
Así, hai un mes dúas embarcacións desta flota sufriron accidentes graves no estreito de Kerch, causando o derrame de 3.700 toneladas de fueloil e afectando 60 quilómetros de costa. O 15 de decembro de 2024, dous petroleiros costeiros rusos, o Volgoneft 239 e o Volgoneft 212, sufriron graves danos durante unha forte tormenta no estreito de Kerch, entre a península de Crimea e a rexión rusa de Krasnodar. Os buques transportaban aproximadamente 9.200 toneladas de mazut, un produto petroleiro pesado e de baixa calidade.
O presidente ruso Vladimir Putin ordenou a creación dun grupo de traballo de emerxencia para xestionar a crise. Con todo, un mes despois do incidente, o derrame continúa propagar, o que levou a Putin a describir a situación como "un dos desafíos ambientais máis graves que enfrontamos nos últimos anos". colleitaron máis de 155.000 toneladas de area e terra contaminadas
Leste mesmo venres, os servizos de emerxencia alemáns aseguraron un petroleiro da flota escura cargado con máis de 500.000 barrís de petróleo que estaba inutilizado e á deriva dentro de augas territoriais alemás fronte á costa de Rügen, segundo os medios alemáns e os informes de vítimas. O barco en problemas, chamado Evelyn, está abanderado en Panamá.
Os sinistros do Evelyn e dos dous petroleiros no estreito que une o Mar Negro e o de Azov son só os últimos dunha longa serie de incidentes:
A compañía de seguros Allianz sinala que estes navíos protagonizaron polo menos medio centenar de contratempos até o momento, entre os que se inclúen incendios, problemas mecánicos, choques, perda de maniobrabilidad e derrames de combustible. «Aínda que se fixeron esforzos por minimizalo, a cantidade de tanqueros operando na sombra segue en ascenso, e presenciamos múltiples incidentes de encallamiento e colisións», destaca un dos líderes en seguros marítimos.
Pola súa banda, KSE advirte nun recente informe que un gran desastre relacionado con esta flota pantasma é só cuestión de tempo. Os ucraínos sinalan que hai un conflito inherente entre os intereses dos países que conceden bandeiras a estes navíos - que deberían ser os encargados de facer cumprir os requisitos de seguro obrigatorio para gozar dunha identificación da Organización Marítima Internacional- , e os estados costeiros, como España, que asumen o risco dun derrame.
A propia Organización Marítima Internacional (OMI) recoñeceu que moitas destas embarcacións operan baixo bandeiras de conveniencia e a través de compañías fachada, dificultando a supervisión e o cumprimento das normativas internacionais.
Que países abanderan os petroleiros da flota escura?
Son países normalmente con poucos recursos para facer cumprir as regras OMU. Illas Marshall, Camerún, Palau, Vietnam, Panamá, as Illas Cook, Gabón e Liberia son as bandeiras de conveniencia máis frecuentes nesta flota, segundo o KSE. Unha flota que non para de crecer, ademais. Rusia investiu máis de 10.000 millóns de dólares desde 2022 para expandila comprando vellos petroleiros e así eludir as sancións e o tope de prezos imposto polo G7.
Expertos como os de Lloyd’s List alertan sobre a falta de transparencia na xestión destas embarcacións, que adoitan estar aseguradas por compañías con historial dubidoso cando tiveron que facer fronte a indemnizacións por derrames. Ademais, moitas operan sen seguros P&I axeitados ou simplemente sen seguro.
A Unión Europea, consciente do problema, prometeu medidas. En xullo de 2024, un dos países con maior risco, Alemaña, anunciou novas medidas para aumentar a presión sobre esta flota, pero recoñeceu que se trata dun desafío continuo.
E é que as tácticas de encubrimento da "dark fleet" –como o cambio constante de nomes e número de rexistro– dificultan a súa aplicación efectiva.
Fronte a este panorama, organizacións como a OMI instan os países abanderantes a endurecer a supervisión e esixir probas de seguros axeitados para os buques en tránsito. Con todo, visto o visto, parece que se necesita un desastre para impulsar unha resposta real, como cando a comunidade internacional prohibiu os petroleiros monocasco a raiz de accidente do Prestige en 2002.
Escribe o teu comentario