O presidente de Afestel critica que ningunha organización "poña no seu sitio a Stellantis" pola crise dos motores Puretech
Yerba Luca de Tena é o presidente da Asociación de Afectados Stellantis (Afestel), unha organización fundada en marzo e que dá acubillo a miles de afectados polos motores Puretech defectuosos de marcas como Opel, Peugeo ou Citroën. Na previa dunha nova protesta contra Stellantis, nesta ocasión ante a fábrica de Zaragoza este sábado 14 de decembro, o presidente do colectivo atende a Galiciapress para relatar os inicios desta organización que se atopa en plena batalla legal co grupo automobilítisto, do que esperan ter "boa noticias" antes de que acabe 2025.
A fábrica de Stellantis en Figueruelas, Zaragoza, está de parabén estes días tras a noticia de que o emprego parece máis que garantido nesta zona. A construción dunha fábrica de baterías parece que dará impulso á factoría aragonesa, que con todo terá que aguantar un ballón inmediato leste mesmo sábado, cando se dean cita os miles de integrantes da Asociación de Afectados Stellantis (Afestel), colectivo que, reunidos pola desgraza que lles ocasionaron os motores Puretech dos seus vehículos -coñecidos como “pudretech” entre os enfadados afectados-, marcharán pola cidade do Alicerce en protesta pola situación que viven.
EFECTO POSITIVO DAS PROTESTAS
A de Zaragoza, programada para as 10:30 horas ante a factoría zaragozana, será a quinta mobilización de Afestel tras as celebradas en Tarragona , Sevilla, Barcelona e Vigo, onde marcharon ante a factoría da compañía en Balaídos. O seu presidente, Yerba Luca de Tena, confía en que a de Aragón sexa de novo unha gran mobilización e “faga un pouco de ruído”, aínda que consciente de que “é difícil mover á xente”, sobre todo cando falamos dun colectivo con máis de 6.000 membros esparexidos por todo o territorio nacional.
“Démonos a coñecer un pouco máis e apuntouse máis xente á asociación desde que empezamos coas mobilizacións. O máis importante é que a oidos de Stellantis están a chegar as nosas protestas, asique un pouquiño si está a funcionar”, valora Luca de Tena. Ao tempo, cabe destacar que, si en ocasións non hai unha maior acollida, é sinxelamente porque moitos afectados aínda descoñecen que este é un problema xeneralizado con ao redor de 4 millóns de prexudicados ou porque, directamente, non teñen un vehículo co que desprazar até as concentracións, xa que o seu, cun motor Puretech defectuoso, talvez atópese no taller ou directamente inoperativo.
“Ou porque non teñen coche ou porque directamente lles dá medo usalo. Algúns teñen medo a facer viaxes longos porque estes coches che poden deixar tirado en calquera momento”, censuran desde Afestel, un movemento que naceu practicamente da boca a boca e nos foros de internet, onde moitos compartían as súas experiencias tras as súas moitas visitas ao mecánico co seu Opel, Peugeot ou Citroën, entre outros.
“Un ten un problema co seu coche, busca en Facebook e outras redes sociais e atopa a outro na súa mesma situación. A partir de aí desencadear un grupo que aglutina a unha serie de persoas. É o que fixen eu, cun pequeno grupo de xente que xa se xuntou e buscaba solucións. O grupo creceu, fixemos unha consulta co famoso youtuber Anxo Gaitán -coñecido tamén como ‘O mecánico de TikTok’-, sumouse máis xente e cando eramos bastantes decidimos fundar a asociación en marzo de 2024”, relata Luca de Tena.
UN CONSENSO XENERALIZADO
A valoración de Gaitán foi determinante para facer eco e encaixa coa dos mecánicos consultados por Galiciapress, onde en até tres talleres diferentes desaconselláronnos adquirir un coche con estes motores: “Son un lixo, non compres os seus coches”. Foron eles os que detallaron as dificultades que ten este motor, que degrada a correa de distribución de plástico ao bañala en aceite, que acaba deteriorando a peza, mesturar coa gasolina e os seus restos fíltranse a outras partes do coche, obstruyéndolas ou rompéndoas.
“Coa correa bañada en aceite hai que ir cambiándoo cada 20.000 ou 30.000 quilómetros, hai que sacar o carter, limpala chupona de aceite, quitala, pola… rompe a correa e rebéntache o motor, ou se tapona a chupona, perde a presión de aceite e fódese o motor. Están a dar moitos problemas, pero moitos”, explicaba un dos mecánicos nun sector que xa está máis que sobre aviso sobre todo o que ocorre cos Puretech.
“Tarde ou cedo íase a saber. É curioso porque no seu momento este motor recibiu premios, como que era unha gran innovación. Á vista está que non dá os resultados que se esperaban. Non sei por que motivo Stellantis e outros organismos non saen á palestra e dan a cara con todos estes problemas. Se o teu vas a un restaurante e a comida está mala o restaurante está pechado ao día seguinte. Neste caso son moitos os afectados, pero non hai ninguén que faga saltar as alarmas e poña Stellantis no seu sitio”, denuncia Luca de Tena.
A experiencia do presidente de Afestel é a de tantos e tantos condutores que, sen sabelo, conducían unha bomba de reloxaría, xa que ía estalar dun momento a outro, e a Luca de Tena pilloulle no peor momento posible. “Ía pola estrada coa miña Peugeot Rifter e estaba a facer unha manobra de adiantamento cando me saltou o aviso do fallo de presión de aceite. Ía xusto a adiantar a outro vehículo e de golpe freóuseme o coche e tívenme que botar á cuneta”, lembra.
Afortunadamente, Luca de Tena di ter unha boa relación co seu mecánico de confianza, que lle aconsellou levar o vehículo directamente ao taller sen sequera arrincalo. Alí descubriron o desastre baixo o capó, coa correa totalmente degradada e taponando a parte baixa do motor e obstruyendo a chupona. Todo isto ocorreu con cando o coche só tiña 4 anos e 89.000 quilómetros, aínda que a algúns lle pasou moitos antes e a outros o coche aguantoulles un pouco máis até dar estes problemas, que en diante se converten en habituais.
O cravo ardendo ao que se agarra Stellantis para non considerar que este é un defecto de fábrica é a consideración de que os usuarios non fixeron un correcto mantemento do vehículo seguindo a machada as estipulaciones de revisión, cambio de aceite e demais pormenores. O avogado coruñés Christian Díaz, á fronte do litixio de Afestel contra a casa automobilística, recoñecía a este diario esa mesma complexidade, que impide “homoxeneizar o perfil” dos demandantes.
“Todo debe acreditar. Todas as facturas e demais documentación debe incorporar no informe de cada caso”, insiste Díaz. “Stellantis ao principio á correa destes motores dáballes unha vida de 175.000 quilómetros e 10 anos. Xa baixou esa vida útil a 100.000 quilómetros e 6 anos, do mesmo xeito que os cambios de aceite. O plan de mantemento foino baixando, pero logo non avisou a ningún usuario. Nos concesionarios escúdanse en que non se respecta o plan de mantemento, pero a ti non avísanche si cambian ese plan ou o tipo de aceite que o cambiado como catro veces”, refire Luca de Tena.
“Dá igual o tipo de mantemento que leves. Hai xente que está a cambiar o aceite cada 10.000 quilómetros. Cada seis meses tiña que cambiarlle o aceite contaminado para non degradar tanto a correa”, abunda.
UNHA RESPOSTA ANTES DE ACABAR O ANO?
A pesar de todo, desde Afestel non poden a esperanza en que se poida chegar a un acordo con Stellantis para que recoñeza os erros e compense aos damnificados. As negociacións entre a dirección e o equipo de avogados de Afestel avanzan e Luca de Tena confía en que haxa “boas noticias antes de que acabe o ano”. Con todo, a renuncia de Carlos Tavares e outras complicacións que está a afrontar o grupo fan difícil pensar que a solución chegue para este 2024, xa que hai outros asuntos que Stellantis pode considerar prioritarios sobre a crise dos Puretech.
“Non sei eu se nos darán resposta antes, pero tentan buscar unha solución global, que non sei cal podería ser. O que terían que facer desde o principio, como fixeron outras marcas, é retirar o produto do mercado, compensar ás persoas afectadas e acabouse, non pasase nada. Pero non se responsabilizan e ao final están a manchar a súa imaxe”, critica.
A imaxe de Stellantis quedou xa moi marcada e as opcións dun acordo fóra dos tribunais seguen por agora sendo algo afastadas. Non tan distante parece a posibilidade de que o conflito escale a nivel internacional, xa que os avogados indicaban a posibilidade de que Afestel únase nunha demanda con outra asociación homóloga en Francia e isto desemboque nun preito conxunto.
Luca de Tena admite eses contactos, pero tamén fai fincapé no feito de que se trata de países con “lexislacións distintas”, o que resulta unha complicación engadida. Sexa como fose, desde Afestel non parecen dispostos a renunciar a ningunha vía e xa traballan para lograr que a protesta de Zaragoza sexa un éxito e a antesala dunha gran mobilización en Madrid para o sábado 21 de decembro, onde esperan unha gran acollida.
Haberá máis mobilizacións en 2025 si Stellantis non dá o seu brazo a torcer? O presidente do colectivo é prudente, pero, aínda que “hai que ir aos poucos e os recursos son limitados”, non descarta a convocatoria de moitas máis xornadas de protesta ao longo do ano que vén.
Escribe o teu comentario